بهجت محسنی

مسئول اداره كارگزینی

 

شرح وظایف کاری کارگزینی :
نظارت بر انجام امور مربوط به استخدام ،ترفیع ،انتصاب و مرخصی ها و سایر وظایف تحت سرپرستی:
تغییر وضعیت استخدامی:
تبدیل وضعیت استخدامی پرسنل از قراردادی به پیمانی و پپمانی به رسمی آزمایشی ابتدا با تشکیل پرونده افراد ذینفع که طی بخشنامه به موسسه ابلاغ می شود صورت می گیرد.گردش کار تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی آزمایشی در دو مرحله صورت پذیرفت مرحله اول آن در سال 1389 و با تعداد62 نفر از پرسنل پیمانی دارای مدرک دانشگاهی صورت گرفت ، مرحله دوم آن در سال1390 با تعداد149 نفراز پرسنل با مدارک تحصیلی غیر دانشگاهی بودکه در حال حاضر نیز ادامه دارد .اسامی واجد شرایط تبدیل وضعیت استخدامی توسط کارگزینی به دفتر امور اداری و منابع انسانی سازمان تحقیقات ارسال می گردد اداره کل نیز اسامی را جهت اخذ مجوز به وزارت متبوع ارسال می نماید پس از بررسی وتاییدیه وزارت متبوع ،مجوز تبدیل وضعیت از نطر اداری را صادر می نماید سپس اسامی این افراد جهت تایید صلاحیت فردی و شغلی به گزینش ارسال می گردد. پس ازاعلام نظریه گزینش مبنی بر بلامانع بودن استخدام ،پرونده استخدامی برای افراد ذینفع توسط موسسه تشکیل و جهت صدور حکم رسمی آزمایشی به سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی ارسال می گردد.
ترفیعات پایه پرسنل هیئت علمی:
توسط دفتر هیئت ممیزه تصمیم گیری می شود که شامل ترفیعات پایه علمی که هر یک سال بر اساس تحقیقات انجام شده آنان تعلق می گیرد و یا ترفیعات سربازی و پایه دانشجویی که بواسطه اخد مدرک تحصیلی اخذ می نمایند.اینگونه ترفیعات پس از تایید هیئت ممیزه موسسه بوسیله مکاتبه به کارگزینی ارسال می گردد و کارگزینی احکام مربوطه را صادر می نماید.
ارتقاء مرتبه علمی اعضاء هیئت علمی:
در پنج رتبه مربی آموزشیار ،مربی ، استادیاری ، دانشیاری و استادی می باشد که اکثرا براساس مدرک تحصیلی و سوابق علمی ،به آنان تعلق می گیرد .صدور مجوز ارتقاء رتبه توسط دفتر هیئت ممیزه سازمان تحقیقات صورت می گیرد و پس از اخذ مجوز حکم اولیه توسط اداره کل امور اداری سازمان تحقیقات صورت می گیرد و احکام تبعی آن توسط کارگزینی صادر می شود.
در خصوص ترفیعات پرسنل غیر هیئت علمی:که شامل ارتقاء طبقات شغلی و ارتقاء رتبه می با شد:
ارتقاء رتبه در پنج سطح مقدماتی ، پایه ،ارشد ،خبره و عا لی می باشد و ارتقاء طبقات شغلی بر اساس سابقه و مدرک تحصیلی آنان و بر اساس قانون خدمات کشوری از تاریخ 1/1/88 صورت می گیرد. ابتدا شرایط کلیه پرسنل با استفاده از قانون مذکوربررسی می شود ،پس از احراز شرایط که توسط کارگزینی صورت گرفت فرم های مربوطه تکمیل شده و در کارگروه طرح طبقه بندی مشاغل مطرح و جهت تایید نهایی به سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی ارسال می گردد. و پس از اخذ تاییدیه احکام کارگزینی صادر می گردد.
انتصاب ها:
انتصاب هایی که بوسطه آن شغل و یا پست افراد تغییر می یابد نیز توسط کارگزینی ابلاغ صادر می گردد. در خصوص پرسنلی که بعد از صدور ابلاغ باید پست سازمانی و به تبع آن رشته شغلی نیزتغییر کند ابتدا پست بلاتصدی متناسب از سوی دفتر بودجه و تشکیلات موسسه و با تایید معاونت اداری و مالی به کارگزینی ارسال می شود سپس کارگزینی فرم های مربوط به کمیته طرح طبقه بندی مشاغل را تکمیل و به همراه آخرین حکم کارگزینی و خلاصه پرونده پرسنلی به کمیته کارگروه طرح طبقه بندی مشاغل ارسال می نماید تا پس از تاییدیه، حکم مربوطه صادرگردد. در خصوص ارتقاء رتبه کارکنان غیر هیئت علمی وارزیابی عملکرد کارکنان، کارگروه دیگری به نام کارگروه ارزیابی عملکرد و ارتقاء رتبه کارکنان وجود دارد، ارتقاء رتبه پس از تشکیل پرونده در کارگروه مطرح و بررسی اولیه می شود و جهت تایید به اداره کل امور اداری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ارسال می گردد. البته تایید ارتقاء رتبه پایه ،ارشد و خبره در سازمان صورت می گردد ولی ارتقاءرتبه عالی پس از بررسی در سازمان جهت تایید نهائی به وزارت ارسال می گردد.
مرخصی ها: 
کلیه درخواست مرخصی های پرسنل به اداره کارگزینی ارسال می شود با توجه به نوع دستورالعمل استفاده از مرخصی ، مرخصی ذخیره می گردد با نصب برنامه نرم افزاری مرخصی ها توسط اداره آمار و کامپیوترموسسه در دو سال گذشته این امر با سهولت و با کیفیت بهتر صورت می گیرد.
هدایت و سرپرستی کلیه امور کارگزینی وارائه راهنمائیهای لازم:
این اداره در حال حاضر دارای یک مسئول وسه کارشناس و یک کاردان می باشد،کلیه امور وکارهایی راکه رئیس موسسه و دو معاون پشتیبانی وخدمات فنی و تحقیقاتی و پژوهشی جهت اجرا ارسال می نمایندرا مطالعه نموده و با توجه به نوع اقدام به کارشناس مربوطه ارجاع می گردد..
مسئولیت اجرای قوانین و مقرات و آئین نامه های استخدامی:
کلیه اموری که جهت اقدام به کارگزینی ارسال می شود و معمولا اقدامی برای پرسنل می باشد با قوانین و مقررات موجود مطابقت داده می شود معمولا این امور جهت ،درخواست پرسنل برای برقراری حق و حقوقشان است و یا در قالب بخشنامه از سوی مراجع ذیصلاح که معمولا سازمان تحقیقات و یا وزارت متبوع می باشد که جهت اجرا به موسسات و مراکز ابلاغ می گردد.

کنترل و تایید احکام تهیه شده مربوطه بر اساس دستورالعملهای صادره :
کلیه احکام پرسنل شاغل، توسط کارشناسان این اداره صادر می گردد. وتوسط مسئول مربوطه کنترل تا اشتباهی در نحوه صدور احکام نباشد سپس پاراف و جهت تایید نهایی به معاونت اداری مالی ارسال می گردد از سال که 1372قوانین جاری در کارگزینی قانون نظام هماهنگ کارکنان دولت بود پس از آن ،با ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد و تشکیل وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت جهاد کشاورزی، قانون خاص حکم فرما شد .در آیتمهای حکم کارگزینی کماکان همان پارامترها ی نظام هماهنگ ملاک عمل بود ولی در نحوه ارتقاء گروه طرح طبقه بندی جهاد اجرا می شد تا آنکه در تاریخ 1/1/88 قانون نظام هماهنگ به قانون مدیریت خدمات کشوری تغییر یافت در این قانون نظام پرداخت حقوق و مزایا بر اساس امتیازی می باشدو تشکیل شده است از حق شغل ،حق شاغل در ضریب ریالی سال ضرب می شود. ضریب ریالی سال نیز بر اساس شاخص های زندگی در لایحه بودجه سالانه پیش بینی می شودو پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به دستگا هها ابلاغ می گردد.
نظارت برانجام امور مربوط به شاغلین ، بازنشستگان و موظفین و از کار افتادگان در حدود مسئولیت محوله با عنایت به قوانین و مقررات:
پرسنلی که سنوات خدمت آنان به سی سال رسیده و حائز شرایط بازنشستگی هستند مدارک مورد لزوم آنان تکمیل و به همراه محاسبات انجام شده در حکم کارگزینی جهت تایید به سازمان بازنشستگی کشوری نمایندگی کرج ارسال می گردد.پس از تایید حکم توسط بازنشستگی کشوری از لیست شاغلین خارج و به لیست بازنشستگان اضافه می گردد.
احکام اولیه تمام پرسنلی که در سال اول بازنشسته خواهند شد توسط موسسه صادر می گردد ولی احکام کلیه بازنشستگان سنوات قبل ،توسط سازمان بازنشستگی صادر می شودو حقوق آنان نیز بعهده سازمان بازنشستگی خواهد بود که در پایان هر ماه بوسیله دیسکت به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال می گردد و سایر پرداختها نظیر پرداخت کمک هزینه عائله مندی و اولاد ،کمک هزینه فوت و ازدواج آنان بعهده موسسه می باشد.
انجام امور مربوط به بیمه و رفاه کارکنان تا قبل از تفکیک وظایف از این اداره:
تا قبل از تفکیک وظیفه اداره بیمه پایه کارکنان (خدمات درمانی و یا تامین اجتماعی ) بیمه تکمیلی از کارگزینی و واگذاری آن به امور اداری کلیه امور از قبیل تعویض دفترچه درمانی و اخذ دفترچه بیمه پرسنل، انعقاد قرارداد بابیمه تکمیلی،تهیه لیست پرسنل متقاضی بیمه تکمیل درمان و بیمه عمر پرسنل و ارسال آن به بیمه تکمیلی ، دریافت مدارک پزشکی و بیمارستانی و مراجعه به بیمه تکمیلی جهت اخذ خسارت درمانی می شد، ارسال فرمها به بخشها جهت تعیین گیرندگان بیمه عمر نیز توسط این اداره صورت می گرفت. ولی در سال 1385 وظایف این قسمت از کارگزینی منتزع شد و تحت پوشش امور اداری قرارگرفت.
نظارت بر امر نگهداری سوابق استخدامی و آمار پرسنلی کارکنان موسسه و واحدهای تابعه :
کلیه اقداماتی که برای پرسنل از قبیل صدور احکام پرسنلی، تغییر وضعیت استخدامی ،انتصاب ،ارتقاءرتبه وارتقا طبقه ،افزایش و یا برقراری کمک هزینه عائله مندی ،اولاد،و فوق ا لعاده هایی نظیر سختی کار،ایثارگری و افزایش حق شاغل صادر می شود همگی نیازبه مستندات دارد که بخشی ازآن مستندات در این اداره جزء سوابق نگهداری می شودمانند دوره های آموزشی تایید شده از مراجع ذیصلاح که توسط پرسنل به کارگزینی تحویل داده شده است ودر مبلغ حق شاغل حکم موثر است ویا سوابقی که مربوط به پرسنل مذکر می باشد و یا بصورت داوطلب و یا غیر داوطلب دارای سوابق جبهه می باشند، ابتدا توسط کارگزینی برابر با اصل می شود و علاوه بر بایگانی تصویر آنها در کارگزینی بر اساس حروف الفبا به تفکیک نگهداری می شود .

بقیه موارد مثل مدارکی که جهت افزایش اولاد و یا کاهش آن، افزایش عائله مندی به کارگزینی ارسال می شود پس از صدور حکم و اقدام لازم جهت نگهداری به بایگانی ارسال می شودتا در پرونده ذینفعان بایگانی شود.

مطالعه قوانین و مقررات استخدامی و اظهار نظر در مورد نحوه اجرای قوانین و مقررات مورد عملو اتخاذ تدابیر لازم بمنظور شناخت و بهبود امور جاری :
کلیه اموری که در کارگزینی انجام می شودباید مطابقت به قوانین و مقررات استخدامی داشته باشد قوانینی که در اداره کارگزینی انجام می شود بر اساس قوانین و مقررات صورت می گیرد گاهی قوانین ابلاغی بصورت شفاف بیان نشده است و یا تنوع در موضوعات استخدامی باعث می شود جهت اجرای صحیح آن نیاز به استعلام باشد بنابر این تفسیر دقیق از قوانین جهت اجرای صحیح آن که حقی از پرسنلی ضایع نگردد یکی از اصول مهم در کارگزینی می باشد.
تهیه گزارشات لازم و ارائه به مسئولین ذیربط:
بطور کلی جهت انجام کار درست و صحیح داشتن آمار و اطلاعات نقش خیلی مهم و اساسی را دارا می باشد زیرا بر اساس آمار و اطلاعات است که می توان هر نوع برنامه ریزی را انجام داد بغیر از آن خیلی از مواقع مدیران و مسئولین موسسه جهت تامین اعتبار و یا اصلاح ساختار تشکیلاتی و یا جهت انواع پرداخت به پرسنل نیاز به آمار و گزارشات مختلف دارند که این گزارشات بموقع در اختیار مدیران قرار می گیرد و جزء وظایف کاری کارگزینی می باشد.
شرکت در کمیته های مختلف :
کمیته آموزشی: در این کمیته، پرونده های آموزشی همکاران جهت ادامه تحصیل بررسی می گرددو پس از بررسی اولیه در صورت حائز شرایط بودن جهت تایید نهایی به دفترآموزش کارکنان ارسال می گرددتا مجوز صدور حکم ماموریت آموزشی صادر گردد ویا مجوزادامه تحصیل با استفاده از مرخصی استحقاقی صادر گردد.
.کمیته مذکور متشکل از رئیس موسسه بعنوان رئیس کمیته،معاون پژوهشی بعنوان عضو کارگروه ،معاون پشتیبانی و خدمات فنی و تحقیقاتی و مسئول کارگزینی بعنوان عضو کارگروه رئیس بخش خدمات فنی (مسئول آموزش) بعنوان عضو و دبیر کارگروه در این کمیته عضو می باشند .
کارگروه طرح طبقه بندی مشاغل: وظیفه این کارگروه بررسی پرونده های مربوط به ارتقاء طبقه شغلی پرسنل ،تغییر پست و انتصابات مدیریتی و غیر مدیریتی، ارتقاء مدرک تحصیلی می باشد کارگروه فوق متشکل از رئیس موسسه بعنوان رئیس کارگروه ،معاون پشتیبانی و خدمات فنی و تحقیقاتی بعنوان عضو کارگروه ، مسئول دفتر بودجه و برنامه بعنوان عضو کارگروه و مسئول کارگزینی بعنوان عضو و دبیر کارگروه در این کمیته فعالیت دارند.
کارگروه ارزیابی عملکرد و ارتقاء رتبه کارمندان :وظیفه این کارگروه بررسی پرونده های ارتقاء رتبه کارمندان و ارزیابی عملکرد کارکنان در سال می باشد کارگروه فوق متشکل از رئیس موسسه بعنوان رئیس کارگروه ،معاون پشتیبانی و خدمات فنی و تحقیقاتی بعنوان عضو کارگروه ،معاون تحقیقاتی بعنوان عضو کارگروه و مسئول کارگزینی بعنوان عضو و دبیر کارگروه در این کمیته فعالیت دارند.همچنین در فرم های مربوط به عوامل اختصاصی نیز مصداق ها گنجانده شد و در اختتیار اعضاء کارگروه قرار گرفت
کارگروه منطقه هشت: متشکل از مسئولین اموراداری و مسئولین کارگزینی هشت موسسات تحقیقاتی واقع در استان البرز است.روسای اداری ومسئولین کارگزینی:موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ،موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ،موسسه تحقیقات اصلاح بذر چغندر قند ،موسسه تحقیقات کنترل ثبت و گواهی بذر و نهال ، موسسه تحقیقات خاک و آب ، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مرکز آموزش امام خمینی ،موسسه تحقیقات سرم سازی رازی در این کارگروه عضویت دارند.
وظیفه این کارگروه تفسیر بخشنامه های ارسالی از سوی اداره کل امور اداری سازمان جهت اجرا ، هماهنگی در اجرای بخشنامه هایی که سازمان تحقیقات وآموزش کشاورزی به موسسات ارسال نموده است، اخذپیشنهادات ازمسئولین حاضر در کارگروه است. در خصوص مواردی مانند سختی کار مشاغل توسط روسای کارگروه بررسی کارشناسی و تخصصی صورت گرفت ابلاغ گردید .


6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0