جمعه, 10 فروردين 1403
  • تعداد بازدید : 311
مراسم تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش
دکتر خیام نکویی: مبنای انتخاب پژوهشگران برتر براساس هدفمندی و جهت گیری نیازهای بخش کشاورزی خواهد بود.

مراسم ملی بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی با حضور دکترخیام نکویی، ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات)، حجت الاسلام و المسلمین ربانی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، مهندس مهاجر، معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی، دکتر خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری(عتف)، دکتر سمیه رفیعی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، روسای موسسات و مراکز تحقیقاتی و آموزشی تابعه سازمان تات و جمعی از پژوهشگران و محققین پردیس اصلاح بذر روز سه شنبه 22 آذرماه در سالن همایش های  موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی، ضمن تبریک و تهنیت هفته پژوهش به پژوهشگران به ویژه پژوهشگران و برگزیدگان حوزه کشاوزی از برگزاری این مراسم تقدیر کرد و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی را یکی از وظایف اسلامی، ملی و اخلاق پژوهشی سازمان تات خواند و افزود: اجر کسانی که حائز رتبه برتر در پژوهش نشدند ولی در راه علم تلاش کردند نزد خداوند محفوظ است. نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی توصیه کرد: برگزاری چنین مراسمی به منظور ارزیابی و سنجش پتانسیل ها و ظرفیت ها در حوزه رسانه های مکتوب و غیرمکتوب حوزه کشاورزی ضروری است و سازمان تات ارتباط خود را با رسانه های این حوزه در داخل و خارج از سازمان پررنگ تر کند.

در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی دکتر خیام نکویی از حمایت نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و همکاری صمیمانه وزارت عتف با وزارت جهاد کشاورزی در تمام بخش ها قدردانی کرد. وی تکریم از پژوهشگران را یکی از اهداف اصلی هفته پژوهش دانست و افزود: جهت گیری و نحوه انتخاب برگزیدگان باید هدفمند و بر اساس انتظارات و نیازهای بخش کشاورزی کشور تعریف شود در این صورت است که شاهد تحول در تمامی حوزه های کشاورزی خواهیم شد.

دکتر خیام نکویی از تغییر شاخص های انتخاب برگزیدگان و دستاوردها حوزه کشاورزی در سال آتی خبر داد و گفت: در سال آینده محور و جهت گیری برای بررسی و انتخاب دستاوردها و برگزیدگان حوزه کشاورزی به سمت تاثیرگذاری بر الگوی کشت خواهد بود. رئیس سازمان تات نگاه واقع بینانه به پیشرفت ها، پتانسیل ها و ضعف ها  اولویت دهی به علم نافع در جهت حل مشکلات حوزه کشاورزی کشور را امری ضروری و کلیدی عنوان کرد. وی ضمن تاکید بر اینکه علم نافع مسیر فناوری و تجاری سازی را طی می کند به روسای موسسات تحقیقاتی و مراکز آموزشی تابعه سازمان تات توصیه کرد: انتظار است تمرکز فعالیت های پژوهشی در حوزه دانش بنیان در راستای حل مسائل مربوط به بخش کشاورزی باشد و روسای موسسات تحقیقاتی باید از انتقال دانش به بخش خصوصی حمایت کنند وی در ادامه گفت: پارک های فناوری، هسته های فناور و افزایش ضریب نفوذ دانش از طریق آموزش و ترویج از اضلاع و ارکان اصلی دانش بنیان شدن بخش کشاورزی است. رئیس سازمان تات ایجاد مزارع الگوی نوآوری در بخش خصوصی با هدف استفاده از خبرگان و برگزیدگان بخش کشاورزی را یکی از تعهدات این سازمان تا پایان سال جاری مطرح کرد. دکتر خیام نکویی ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، این مراسم ها را منشاء انگیزه در برگزیدگان و منتخبان برای ادامه مسیر پیشرفت شان دانست.

در ادامه این مراسم مهندس مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: توقعات در بخش اجرا زیاد و محدودیت ها نیز فراوان است و باید بتوانیم نیاز کشور را در تامین مواد غذایی سالم مرتفع کنیم. معاون امور زراعت جهاد کشاورزی عنوان کرد: تالیف 70 درصدی نیاز کشور در زراعت و افزایش تولید محصولات اساسی وظیفه را سنگین می کند بنابراین رویکردها را باید تغییر دهیم و از مقاله محوری عبور و بتوانیم از یافته های ارزشمند محققان در بستر کشاورزی استفاده کنیم. وی همگرایی تحقیقاتی بین وزرات جهاد کشاورزی و آموزش عالی کشور و استفاده از پتاسیل دانشگاه ها را امری مهم معرفی و بر جامع نگری در تحقیقات و تولید محصول تاکید کرد.

دکتر خیرالدین، ضمن ابراز امیدواری بر تداوم تعامل و ارتباط سازنده و مفید بین وزرات جهاد کشاورزی و وزارت عتف به بررسی و مقایسه جایگاه کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح بین المللی پرداخت و اظهار داشت: ایران در شاخص تولید علمی و مستندات رتبه اول درمنطقه و رتبه 15در جهان را دارد. معاون فناوری و نوآوری وزرات عتف به طرح یارانه تجاری سازی اشاره کرد و گفت: تجاری سازی فناوری یعنی تبدیل فناوری به نو آوری و شرکت های دانش بنیان برای تولید محصولاتشان در نمایشگاه ها از حمایت سرمایه داران بهره مند می شوند. وی حضور 12 هزار عضو هیئت علمی در کشور و 2 هزار نفر از این اعضا در سازمان تات را پتانسیل بسیار بزرگی دانست که با هدایت و ریل گذاری به سمت نوآوری می توانند ثمره بسیار مفیدی را برای بخش کشاورزی کشور داشته باشند. دکتر خیر الدین  در ضرورت استفاده از فناوری گفت: فناوری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و بر نقش پارک ها و دهکده های فناوری در اشتغال و آینده شغلی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها تاکید کرد. وی افزود:  پژوهش ها باید نیازمحور شوند و مباحث نیاز، تقاضا و ایده باید بهم متصل و شرکت های دانش بنیان تولیدات پارک های علم و فناوری را براساس نیازهای کشور تعریف کنند.

دکتر سمیه رفیعی، از دستاوردها و یافته های محققان و برگزیدگان این مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که دستاوردهای سازمان تات در راستای حل مشکلات عمده حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه آبزیان است. وی نخبگان را دلسوزان اصیل و همیشه تاریخ دانست و اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با تسهیلگری این یافته ها و دستاوردها را برای حل مسائل کشور به اجرا برسانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر انجام طرح الگوی کشت به عنوان راه گشا و کلید حل مشکلات بخش کشاورزی به ویژه مبحث آب تاکید کرد و اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حامی عملیاتی شدن دستاوردهای پژوهشی و فناورانه ارزنده سازمان تات است.

دکترجعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تات اهداف عمده هفته پژوهش را با عناوین؛ هفته پژوهش فرصتی برای مطرح کردن نیازهای کشور، تبیین عملکرد و نمایش دستاوردها، یافته های علمی، پژوهشی و فناورانه دستگاه ها و مراکز پژوهشی و آموزشی و تجلیل از پژوهشگران و فناورانه برگزیده مطرح کرد. وی توضیحاتی را در خصوص برگزیدگان این مراسم ارائه داد و به سطوح پژوهشگران مرزعلم، پژوهشگران یافته محور، فناوران، پژوهشگران مروج معین برتر به عنوان محورهای این انتخاب اشاره و مطالبی را در این خصوص بیان کرد. معاون پژوهش و فناوری سازمان تات در مورد دستاوردهای برگزیده  این سازمان گفت: هفت دستاورد به عنوان دستاورد برتر با توجه به نوآوری، خلاقیت و میزان پاسخگویی به نیازهای حوزه کشاورزی و منابع طبیعی انتخاب شدند که یک دستاورد متعلق به بخش دانشگاهی و 6 دستاورد متعلق به سازمان تات است. وی ضمن تشکر از تلاش پژوهشگران و روسای موسسات تحقیقاتی و آموزشی تابعه سازمان تات اظهار داشت: یافته ها و دستاوردهای زیادی شایسته تقدیر بودند ولی به دلیل محدودیت ها امکان انتخاب وجود نداشت.

در این مراسم از 7 دستاورد  پژوهشی و فناورانه بخش کشاورزی توسط دکتر خیام نکویی ریاست سازمان تات، دکتر خیرالدین معاون سازمان عتف و مهندس مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و دکتر سمیه رفیعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی رونمایی و از برگزیدگان و منتخبین بخش کشاورزی تقدیر شد. آقای دکتر هرمز اسدی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان پژوهشگر برتر یافته محور با اهداء لوح تقدیر جزو منتخبین مراسم گرامیداشت هفته پژوهش سال 1401 سازمان تات بودند.

6.1.8.0
V6.1.8.0