جمعه, 10 فروردين 1403
  • تعداد بازدید : 223
next    /  4 prev
بازدید مدیر كل سازمان اسلامی امنیت غذایی (IOFS) و هیات همراه از بانك ژن گیاهی ملی ایران

مدیر کل محترم سازمان اسلامی امنیت غذایی آقای دکتر یرلان بایدولت (Yerlan Baidaulet)، آقای دکتر دولت یمیردیف (Daulet Yemberdiev) از مدیران سفارت جمهوری قزاقستان در ایران و مدیر کل دفتر کمک های انسانی و همکاری های سازمان اسلامی امنیت غذایی و آقای دکتر دویسبای، رایزن سفارت جمهوری قزاقستان و آقای دکتر منادی زاده از دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی از بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بازدید نمودند.

در ابتدای این بازدید رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر پس از معرفی مختصر موسسه و نیز فعالیت بخش های تحقیقاتی، از هیات قزاقی خواستند تا اهداف سفر به ایران و زمینه های همکاری مشترک مورد نظر سازمان متبوع خود را مشخص نمایند. 

دکتر گودرز نجفیان امادگی همکاری موسسه را در چارچوب قوانین اعلام نمودند وی همچنین اظهار داشتند که 19 موسسه از جمله موسسه اصلاح بذر از زیر مجموعه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستند و توافق به همکاری منوط به موافقت و ورود سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

مدیرکل محترم سازمان اسلامی امنیت غذایی آقای دکتر یرلان بایدولت با توضیح در خصوص سازمان اسلامی امنیت غذایی، به معرفی اهداف و کشورهای عضو پرداختند. ایشان به وجود یک طرح همکاری راهبردی 10 ساله شامل مواردی مانند همکاری های دولت_دولت، امنیت غذایی، ظرفیت سازی و توسعه بانک های ژن بومی و توسعه کشت و تولید محصولاتی نظیر گندم، زیتون، اووکادو، برنج و ذرت در سازمان اسلامی امنیت غذایی اشاره نمودند.

وی زمینه سازی برای همکاری در خصوص تبادل اطلاعات علمی و واریته های اصلاح شده بین اعضای این سازمان را از دیگر برنامه های این سفر عنوان نمود و همچنین به برگزاری یک جلسه برخط، طی هفته های  آتی  توسط نقطه تماس این سازمان، آقای دکتر اسماعیل عبدالحمید و نیز امضای یک MOU بین موسسه و سازمان مذکور  اشاره کرد.

پس از این جلسه بازدیدی از ظرفیت ها و توانمندی های بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران صورت گرفت. در این بازدید، نخست آقای دکتر سرخی رئیس محترم این بخش به معرفی اجمالی بانک ژن گیاهی ملی ایران پرداخته و سپس از سرد خانه ها و آزمایشگاه های این بخش بازدید بعمل آمد.

این جلسه و بازدید در روز سه شنبه بیستم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون محترم پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های موسسه جناب آقای دکتر اسماعیل زاده مقدم، مسوول دفتر روابط علمی و همکاری های بین المللی موسسه جناب آقای دکتر سلطانی، سرکار خانم ژاله ساعدی کارشناس دفتر روابط علمی و همکاری های بین المللی موسسه به همراه اعضای هیئت علمی و کارشناسان بخش از ساعت 10 بامداد آغاز و در ساعت 11:20 به پایان رسید.

6.1.8.0
V6.1.8.0